Profesjonalne opakowania na płyty
Rozwój

Profesjonalne opakowania na płyty – jakie wybrać?

Jeżeli produkujecie profesjonalnie muzykę i płyty cd to z pewnością podstawą dla Was będzie odpowiednie opakowanie na nie. W poniższym artykule znajdziecie informacje na temat tego, czym jest digipack, jakie funkcje może mieć oraz jakie warianty opakowania na płytę są dostępne.

Czym jest digipack?

Digipack to rodzaj opakowania używany dla płyt CD oraz DVD. Porządnie wykonane opakowanie w pełnym kolorze to świetne narzędzie marketingowe do sprzedaży. Niezwykle ważna jest również folia, która dodatkowo zabezpiecza opakowanie.

Ceny za digipack są zależne od nakładu. Nie zawierają podatku vat. Ceny zawierają koszt digipacka oraz wskazany rodzaj uszlachetnienia. W danym nakładzie ceny są różne w zależności od specjalizującej się w tym firmy. Ceny zaczynają się już od 30 groszy za sztukę.

Digipack łączy ze sobą funkcjonalność kartonowej okładki, na której drukowane są rzeczy wraz z tacką na płytę. Opakowanie digipack może być zapakowane w dodatkową kartonową obwolutę z nadrukiem. Dzięki temu zabezpieczy go i nada wydaniu ekskluzywny wygląd.

Opakowanie tego typu przypomina książkę, a sama okładka stworzona jest z tektury. Płytę osadza się w plastikowej, zwykle przezroczystej tacce. Przykleja się do wewnętrznej części okładki. Digipaki to mniej trwałe i odporne na zniszczenia rozwiązanie od popularnych jewel case’ów. Z drugiej strony są bardziej przyjazne dla środowiska.

Digipack jest drukowany na przemysłowych urządzeniach, dzięki czemu dobrze radzi sobie z drukiem na kartonie.  Firma może użyć np. wysokiej klasy kartonu Arktika 300g, który ma biały spód i zapewnia najwyższą jakość produktu. Dzięki temu można uzyskać wysokiej sztywności opakowania. Warto wykorzystać pełną przestrzeń poprzez zadruk po wewnętrznej stronie grzbietu opakowania.

Plik do druku należy najczęściej przesłać w pliku PDF.

Ten rodzaj opakowania na płyty został opatentowany przez MeadWestvac.

Funkcje opakowania na płyty CD

Opakowania na płyty CD w tym digipack mogą mieć kilka zasadniczych funkcji. Pierwszą z nich jest informacja o produkcie. Kolejna kwestia to walor ochronny danej płyty, która wiadomo nie jest najbardziej odporna na upadek czy zarysowania.

Następną z funkcji, którą można wyróżnić to funkcja reklamowa. Odpowiedni zadruk, czy druk książeczki do opakowania może być świetną reklamą.

Można śmiało stwierdzić, że projektowanie okładek płyt jest sztuką. Ważna jest w niej kreatywność oraz wyczucie estetyki. W ciągu ostatnich lat zauważa się rosnący trend, aby umieszczać na okładkach wizerunek artysty. Jest to rozwiązanie, nie tylko czytelne, ale także nieszablonowe. Dzięki takim opakowaniom skupia się wzrok konsumenta na okładce i wizerunku artysty.

Warianty digipacków

Wśród wariantów digipacków dla płyty można wyróżnić:

  • Digipack 4P
  • Digipack 4P w formacie A5
  • Digipack 6P

Najczęściej wybieranym rodzajem digipack jest Digipack 4P. Cechuje go pełnokolorowy druk, uszlachetnienie dzięki folii z błyskiem lub matowej do wyboru. Jest również wykonany w wysokiej jakości. Wykonywane są w pełnym kolorze cmyk lub pantone. Możliwy jest również lakier wybiórczy, aby okładka wyglądała szlachetniej. Kolorystyka może być bardzo szeroka. Przed wydrukiem firma musi zatwierdzić projekt.

Etui na płytę może być przygotowany w dwóch formatach: w formacie CD 140×125 mm oraz w formacie DVD 140×185 mm.

Dzięki temu można stworzyć tj. książeczkę z płytą, wręcz z kieszonką. Część zawiera specjalne nacięcie, do którego można np. wsadzić bilet, czy inną małą część papieru.

Czy kupowaliście kiedyś taki produkt jak digipack?