Jak stworzyć strategię biznesową dla swojej firmy? Dowiedz się!
Biznes

Jak stworzyć strategię biznesową dla swojej firmy?

Prowadzenie działalności gospodarczej wiąże się z koniecznością opracowania i przyjęcia pewnej strategii biznesowej. Bez niej trudno mówić o efektywnych, podejmowanych z pełną świadomością aktywnościach. Strategia powinna bazować na zasobach, jakimi dysponujemy, ale musi również uwzględniać warunki rynkowe. Jak stworzyć spójną strategię biznesową, która przyniesie oczekiwane korzyści? Szczegółowe informacje na ten temat znajdziesz w naszym artykule!

Wyznaczenie docelowej grupy klientów

Podstawowym zadaniem każdego przedsiębiorcy jest wyznaczenie docelowej grupy klientów, a więc osób, którym chce sprzedawać swoje produkty lub usługi. Zauważmy, że każda grupa ma nieco inne potrzeby oraz wymagania, a jak mówi dobrze znana reguła – trudno zadowolić absolutnie wszystkich. Zastanówmy się również, z kim chcemy współpracować – podmiotami biznesowymi, osobami fizycznymi, a może jednymi i drugimi łącznie? Wiele zależy tutaj od rodzaju działalności, jaką prowadzimy. Przykładowo, właściciele drogerii mogą prowadzić sprzedaż zarówno na rzecz osób fizycznych, jak i podmiotów gospodarczych. Ostatecznie płyn do mycia okien czy podłóg potrzebny jest także w biurach. Z pomocą przychodzi wtedy hurtownia chemiczna online b2b.europedg.pl, gdzie możemy nabyć niezbędne nam produkty do dalszej odsprzedaży.

Poznaj sposoby na stworzenie strategii dla swojej marki!

Wyselekcjonowani klienci, czy efekt skali?

Przedsiębiorcy muszą zastanowić się, czy ich produkty będą dostępne wyłącznie dla wybranej grupy klientów, czy też chcą zarabiać na efekcie skali. W pierwszym przypadku mówimy o mocno skonkretyzowanej grupie docelowej, którą można określić stałymi klientami. Są to osoby mające pewne wymagania i potrzeby, które chcemy trwale związać z naszą marką. Najczęściej przedsiębiorcy, którzy obierają taką strategię, proponują produkty z wyższej półki zarówno pod kątem jakościowym, jak i cenowym. Nie dążą do tego, aby pozyskać jak największą ilość klientów, skupiając się na osobach z dużymi wymaganiami, wysokim poczuciem estetyki oraz sporym budżetem.

Tymczasem zarabianie na efekcie skali polega na czymś zupełnie innym. Tutaj jakość odgrywa drugorzędne znaczenie, liczy się natomiast niska cena. W ofercie zwykle dostępnych jest wiele produktów, wśród których klienci mogą wybierać do woli. Takie rozwiązanie pozwala sporo zarobić, a jednocześnie stale przyciągać nowych kupujących. Z drugiej strony rozwiązanie ma też pewne wady, do których zaliczamy:

  • brak przywiązania klienta do marki,
  • konieczność inwestowania w reklamę,
  • szufladkowanie (marka kojarzy się klientom przede wszystkim z niską ceną),
  • konieczność nadążania za zmieniającymi się trendami rynkowymi.

Działania nie tylko na rynku lokalnym

Każda duża, znana marka zaczynała od lokalnego rynku. Przychodzi jednak moment, w którym trzeba podjąć decyzję, czy zamierzamy działać na szeroką skalę. Z tego rozwiązania chętnie korzystają przedsiębiorcy, dla których lokalny rynek szybko staje się zbyt mały. Podobnie dzieje się w przypadku, gdy prowadzimy sklep internetowy, choć tutaj rynkiem lokalnym jest dla nas rynek krajowy. Coraz częściej jednak przedsiębiorcy decydują się wyjść poza jego granica, handlując z obcokrajowcami. Nie jest to łatwe zadanie – wymaga dostosowania sklepu internetowego do ich potrzeb, a często również dopełnienia wielu formalności natury prawnej czy podatkowej.

Ponadto nie każdy może rozszerzyć działalność na nowe rynki. W takiej sytuacji nie pozostaje nic innego, jak stać się potentatem rynku lokalnego. Mowa tutaj o swego rodzaju dominacji, przywiązaniu lokalnej społeczności do swoich produktów. Zdobywanie nowych rynków jest trudniejsze w przypadku przedsiębiorstw usługowych. Jednak jak pokazuje praktyka – nie jest to całkiem niemożliwe. Warto więc zastanowić się, w jakim kierunku chcemy pójść, obierając tym samym wieloletnią strategię działania.