Uaktywnić półkule mózgowowe
Nauka

Uaktywnić półkule mózgowowe

Artykuł partnera.

Każda półkula mózgowa pełni inne funkcje. Prawa półkula kontroluje lewą część ciała, odpowiada m.in. za emocje, za reakcje na bodźce, za odbieranie dźwięków, reakcje na proste polecenia, za myślenie abstrakcyjne, kreatywność, wyobraźnię. Lewa półkula kontroluje prawą stronę ciała, odpowiada m.in. za zdolność przyswajania słów, liczb, informacji, za umiejętności analityczne, racjonalne myślenie. Jeszcze do niedawna funkcjonowało przekonanie, że u każdego z nas jedna z półkul pełni dominującą rolę – rozwój psychologii i nauk o mózgu sprawił, że mit ten zanika. Używamy obu półkul, ale nie wykorzystujemy ich pełnego potencjału.

Potencjał mózgu

Jest naprawdę duży. Sposób nauczania w polskich szkołach nie uczy dzieci twórczego myślenia, poszukiwania, a jedynie odtwarzania, wyklepania na pamięć tego, co potrzebne jest do zaliczenia materiału. Aktualny sposób nauczania polega na zapamiętaniu, że 5×5=25, nie na nauce sposobu, by wiedzieć jak to policzyć. Odtwórczość sprawia, że nie pracuje wyobraźnia, że spada kreatywność, koncentracja, podzielność uwagi, że brakuje refleksu. Odtwórczość sprawia, że bardziej wykorzystywana jest półkula lewa.

Co zrobić, by to zmienić?

Jako rodzice na system edukacji w szkołach nie mamy wpływu. Możemy jednak pracować z dzieckiem poza szkołą i pokazać mu inne, bardziej przyjazne metody nauki tj. arytmetyka mentalna Łódź.

Na czym polegają zajęcia z arytmetyki mentalnej?

Zajęcia te zostały wymyślone przed wiekami przez Japończyków, którzy za pomocą liczydełka Abakus dokonywali skomplikowanych obliczeń ustnych. Uczestnicy współczesnych zajęć na początku uczą się liczyć na liczydełku, zapamiętują wykonywane ruchy i jednocześnie ćwiczą motorykę rąk (wszyscy wiemy, jak bardzo jest to ważne!) oraz pamięć mięśniową. Uczestnicy zaawansowani Abakusa już nie używają, a jedynie wyobrażają go sobie i liczą w wyobraźni. Zajęcia z arytmetyki mentalnej Łódź sprawiają, że u dziecka rozwija się myślenie logiczne i twórcze, że poprawia się pamięć, umiejętność koncentracji, że znikają trudności w czytaniu i pisaniu, a w związku z poprawą postępów w nauce, powraca wiara we własne możliwości.

Arytmetyka – nauka o liczbach, mentalność – sposób myślenia – zajęcia te całkowicie zmieniają podejście do nauki i przede wszystkim matematyki, która jak wiadomo do ulubionych przedmiotów nie należy. Wystarczy kilka zajęć, by przekonać się o skuteczności tej metody i by uwierzyć, że proste japońskie liczydełko umożliwi wykonywanie zadań, które normalnie policzylibyśmy na kalkulatorze albo w Excelu.