Uczniowie siedzą w nowoczesnej klasie na miarę XXI wieku przy podłodze interaktywnej
Nauka

Pomoce dydaktyczne na miarę XXI wieku. Co zamiast klasycznej tablicy i kredy?

W dzisiejszych czasach, gdy technologia rozwija się błyskawicznie, coraz ważniejsze staje się wykorzystywanie nowoczesnych narzędzi dydaktycznych w codziennej nauce. Klasyczna tablica i kreda, choć nadal używana, przestaje być wystarczająca w aktualnej edukacji. W XXI wieku możemy korzystać z wielu innych i ciekawych rozwiązań, które pozwalają nam na bardziej interaktywne i efektywne prowadzenie zajęć.

Tablica w innym wydaniu

Tablica interaktywna to nowoczesne rozwiązanie, które pozwala na wyświetlenie obrazu z komputera o dowolnym formacie, ale to nie wszystko. Dodatkowo wchodzi ona w interakcję z użytkownikiem, który po pierwsze – jest w stanie obsługiwać program uruchomiony na laptopie -, a po drugie może pisać po wyświetlanej zawartości. W dzisiejszych czasach coraz więcej szkół kupuje tablice interaktywne, co pozwala między innymi na:

  • Zaprezentowanie ciekawszych materiałów na lekcjach niż przy tradycyjnym użyciu klasycznej tablicy. Dzięki niej możliwe jest wyświetlanie różnych zabaw, które najlepiej sprawdzają się wśród dzieci z najmłodszych klas. Dodatkowo tablica interaktywna daje możliwość korzystania z materiałów udostępnianych i tworzonych właśnie na potrzeby tego typu urządzeń przez różne portale edukacyjne.
  • Efektywne przyswajanie wiedzy – przez to, że materiały multimedialne zwiększają zaangażowanie wśród uczniów, ci którzy mają większe problemy z nauką, mogą w łatwiejszy sposób przyswajać wiedzę.
  • Dokumentowanie lekcji – tablice interaktywne pozwalają na zapis materiałów z lekcji, które następnie można wydrukować lub przesłać uczniom w formie elektronicznej, a także umożliwia przeprowadzenie powtórki z lekcji.

Magiczna podłoga

Również ciekawym rozwiązaniem jest podłoga interaktywna . To specjalnie zaprojektowany dywan, na którym możemy wyświetlać rożnego rodzaju treści – zaczynając od prostych obrazów, zadań po interaktywne gry czy aplikacje. Taka magiczna powierzchnia sprawdzi się wszędzie tam, gdzie liczy się edukacja przez zabawę, efektywne wspomaganie rehabilitacji i terapii oraz inteligentne formy rozrywki.  Praca z interaktywną podłogą wymaga zaangażowania wszystkich zmysłów i mobilizacji fizycznej całego organizmu. Dzieci uczą się myślenia abstrakcyjnego, przyczynowo-skutkowego oraz orientacji przestrzennej, rozwijają między innymi koordynację wzrokowo-ruchową, zdolności motoryczne oraz wyobraźnię.

Dydaktyczne aplikacje

Nowoczesnymi narzędziami dydaktycznymi są też aplikacje edukacyjne, które można pobrać na tablet czy telefon. Dzięki nim uczniowie mogą uczyć się w dowolnym miejscu i czasie, co jest szczególnie przydatne w sytuacjach, gdy lekcje są odwołane lub dane dziecko nie było obecne na danym przedmiocie. Takie rozwiązania pozwalają na interaktywne ćwiczenia, quizy i gry, które pomagają w utrwaleniu wiedzy. 

Technologia wirtualna

VR pozwala na zanurzenie uczniów w interaktywnych środowiskach, które umożliwiają poznawanie i zrozumienie trudnych zagadnień w nowy, bardziej logiczny sposób.

Przykładem tego mogą być:

  • Wirtualne wycieczki po muzeach i zabytkach, pozwalające uczniom na interaktywne zwiedzanie bez konieczności opuszczania sali lekcyjnej.
  • Zajęcia z wykorzystywaniem iluzyjnych laboratoriów, umożliwiające dzieciom doświadczenia różnych procesów naukowych bez używania specjalnie przygotowanych pomieszczeń.
  • Lekcje z trójwymiarowymi modelami obiektów, które pozwalają uczniom na interaktywne zwiedzanie różnych budynków, bez wychodzenia z klasy. 

Dzięki tym rozwiązaniom nauczyciele mogą tworzyć ciekawsze i bardziej urozmaicone lekcje, a uczniowie mają możliwość ze skorzystania z różnych form multimedialnych. Warto pamiętać, że takie pomoce dydaktyczne nie są skierowane tylko dla nauczycieli, ale także dla psychologów, logopedów czy pedagogów specjalnych.