Kobieta pred laptopem zakłada swój sklep internetowy
Biznes

O czym warto pomyśleć zanim otworzymy własny sklep online?

Gwałtowny wzrost sprzedaży online, z jakim mamy do czynienia w ostatnich kilku latach spowodował, że własny biznes internetowy jest tym, który rozważa coraz więcej osób. Jak wiele innych przedsięwzięć wymaga ono jednak odpowiednich przygotowań, które sprawią, że nasz sklep przetrwa na coraz bardziej konkurencyjnym rynku. Przyjrzyjmy się jakie kroki należy podjąć, zanim do naszego sklepu zajrzą pierwsi klienci.

Tworzenie sklepów internetowych to jedna z najszybciej rozwijających się branż wokół e commerce

Nie ulega wątpliwości, że rozwój internetu przełożył się na powstanie całkiem nowych usług. Należą do nich m.in. tworzenie stron internetowych i tworzenie sklepów internetowych właśnie. Co warte podkreślenia wiele stron www za sprawą gotowych narzędzi możemy przekształcić w mały e-sklep. Z reguły, zanim zdecydujemy się wejść w dowolną branżę analizujemy konkurencję np. pod kątem asortymentu, sposobu prezentacji produktów i samych cen produktów. To one stanowią dla większości klientów główny argument za tym, aby dokonać zakupu w danym sklepie internetowym.

Czy sklep internetowy to gwarancja sukcesu w biznesie?

O ile jeszcze 10-12 lat temu nie brakowało opinii mówiących o tym, że sklep internetowy to pewny biznes, i wystarczy go założyć a sukces mamy niemalże murowany o tyle aktualnie mało kto w to uwierzy. Tworząc sklep internetowy musimy zdawać sobie sprawę, że jest to przede wszystkim biznes jak wiele innych, który musi zarabiać. Na przestrzeni lat „tzw” próg wejścia do sprzedaży internetowej znacznie się obniżył co sprawiło, że w każdego roku powstaje nawet kilka tysięcy sklepów (łącznie w połowie 2021 w KRS widniało 51 tys. sklepów internetowych). Oczywiście jak w każdej branży część z nich upada, a w ich miejsce powstają nowe. Faktem jest, że konkurencja jest bardzo silna a rozwój branży e commerce jest cały czas w fazie dynamicznego wzrostu.

Uruchomienie sklepu internetowego to dopiero początek

Samo stworzenie sklepu internetowego to dopiero początek drogi w e commerce. Bez podjęcia kolejnych starannie zaplanowanych kroków nasz sklep co najwyżej zostanie jednym z tysięcy, a to z puntu widzenia biznesu droga donikąd. Naszym celem jest przyciąganie wciąż nowych klientów. W przeciwnym razie los naszego sklepu może być zagrożony. Co zatem należy zrobić, aby zwiększyć swoje szanse na sukces?
Pamiętajmy, że tworzenie sklepu internetowego to proces. I wbrew pozorom to nie wygląd sklepu jest najważniejszy. Oczywiście szablon sklepu powinien być estetyczny, funkcjonalny, dopasowany np. podobnych sklepów w danej branży. Podobnie wybór oprogramowania sklepu powinien zapewniać łatwą jego administrację, stałe aktualizacje, dodawanie produktów i nowe funkcjonalności.

Sklepy internetowe muszą dostosować się do sposobu działania i potrzeb klienta

Przeciętna ścieżka od klienta do sklepu wiedzie przez obecność tego drugiego w wynikach wyszukiwania google. Dlatego jednym z pierwszych działań, jakie należy podjąć powinna być optymalizacja sklepu pod kątem SEO.

Szeroko rozumiane pozycjonowanie sklepu internetowego powinno zacząć się już w momencie, gdy wdrożenie sklepu jest w początkowej fazie np. poprzez dobór odpowiednich słów kluczowych dopasowanych do konkretnych produktów. Polityka cenowa z kolei powinna uplasować nasz sklep względnie wysoko w zestawieniach sklepów z danym asortymentem. Pomoże to odnaleźć nasz sklep klientom, którzy podczas zakupów posługują się porównywarkami cen.

Kto zajmuje się na co dzień tworzeniem sklepów internetowych?

Osoby, które dopiero pragną wejść do biznesu internetowego stają przed dylematem i mają do wyboru dwie opcje:

  1. Gotowe rozwiązania typu sklep woocommerce, niezwykle popularne, dedykowane stronom opartym o system CMS o nazwie WordPress, na którym powstaje każdego roku miliony nowych stron www.
  2. Indywidualny projekt graficzny, dzięki czemu nowy sklep internetowy będzie jedyny w swoim rodzaju. Obie opcje wykona np. agencja interaktywna, która na co dzień buduje takie sklepy jeden po drugim.

Z całą pewnością do sukcesu sklepu potrzeba nie tylko atrakcyjnych cen, ale również obsługi płatności online, współpracy z firmami kurierskimi i sprawnej realizacji zleceń. Bez tego trudno o grono zadowolonych klientów, a bez nich dalszy rozwój sklepu internetowego stoi pod dużym znakiem zapytania.