Animowane dzieci w drodze do szkoły
Nauka

Nauczycielu pozbądź się rutyny! Spraw, by lekcje były ciekawe

W każdej pracy można popaść w rutynę, jednak warto pamiętać, że praca nauczyciela nie jest zwykłym wykonywaniem obowiązków, gdyż niesie za sobą także misję. Dlatego, nieważne ile lat pracuje się w zawodzie, zawsze trzeba do swoich obowiązków podchodzić z pełnym zaangażowaniem. Zatem, jak sprawić, by lekcje były ciekawe? Koniecznie skorzystajcie z inspiracji dla szkoły wydawnictwa Nowa Era.

Po pierwsze i ostanie : nigdy się nie zniechęcaj

Bądźmy szczerzy, ile dzieci tyle charakterów, dlatego bywają sytuacje, że zwyczajnie uczniowie mogą przeszkadzać w zajęciach. Dlatego podstawowa zasada brzmi: nigdy się nie zniechęcaj! Oczywiście czasami bywa to trudne, na szczęście takie wątpliwości nie będą zdarzać się często. Musisz tutaj pamiętać, że czasami za niezbyt dobre zachowanie dzieci odpowiada sposób nauczania, gdyż zwyczajnie uczniowie się nudzą. Nie wystarczy tylko dyktować danych zagadnień, lecz zajęcia powinny być prowadzone tak, że dzieci nie będą ciągle patrzyły na zegar, licząc kiedy się skończą. Szczególnie dzieci w klasach 1-3 mają największy problem ze skupieniem, na szczęście dostępne są różne inspiracje dla nauczycieli, dzięki temu sprawisz, że nawet trudne tematy będą nader interesowały wszystkich uczniów.

Jak prowadzić zajęcia w klasach 1-3?

Dzieci w pierwszej klasie muszą przystosować się do nowych panujących reguł, ale i nauki, która nie opiera się już tylko na zabawie. Dlatego na samym początku nauczyciele powinni być wyrozumiali, nawet dla małych “gaduł”, które mogą mieć problem z odnalezieniem się w nowej rzeczywistości. Również sam sposób prowadzenia zajęć będzie znacząco się różni od tego w starszych klasach. 7-latkom nie wystarczy tylko wytłumaczyć danego zagadnienia, trzeba mu jeszcze je pokazać. Zatem, jeżeli uczycie je liczyć, to nie wystarczy tylko napisać liczby, czy narysować kilka kresek, żeby to zobrazować. W tym przypadku najlepiej skorzystać z różnych pomocy dydaktycznych choćby patyczków oraz tablic naukowych. Taka nauka zdecydowanie bardziej przypadnie im do gustu. Oczywiście z czasem można zmniejszać ilość pomocy naukowych.

A dla starszaków…

Dużo się mówi, że szczególnie najmłodsi uczniowie mogą mieć problem ze skupieniem się i często odczuwają nudę na zajęciach. Ale co ze starszakami, albo też młodzieżą? Niestety w ich przypadku zajęcia wyglądają w taki sposób, że nauczyciel dyktuje, a uczniowie zapisują. Oczywiście nie ma co generalizować, ale w większości przypadków tak niestety sprawa wygląda. A jak wiadomo ani to ciekawe, ani też edukujące. Dlatego trzeba pamiętać, że nawet w przypadku starszych dzieci niezbędne jest korzystanie z pomocy naukowych. Weźmy “pod lupę” choćby przedmioty np. chemia i fizyka. Same w sobie są naprawdę ciekawe, jednak nieodpowiednie prowadzenie zajęć powoduje, że dzieci naprawdę niechętnie się ich uczą, nie wspominając już, że mają problem ze zrozumieniem danych zagadnień. A czasami wystarczy tylko tak niewiele. Dlatego wszystkim pedagogom polecamy pomoce naukowe. Warto choćby przeprowadzać eksperymenty, które są bardzo ciekawe dla uczniów. Z kolei ucząc się matematyki z brył szkieletowych, które są zestawem do budowy. Z kolei nauczyciele zamiast rysować na tablicy figury geometryczne powinni wybrać np. przyrząd do demonstracji powstawania brył obrotowych.

A co z zajęciami z historii?

Inspiracje dla nauczyciela pozwolą lepiej zrozumieć potrzeby uczniów. Dlatego warto z nich korzystać. Można znaleźć inspirację do prowadzenia zajęć ze wszystkich przedmiotów. Wiele dzieci nie przepada za nauką historii, choć tematy je interesują, to nadal mają problem z systematyzacją materiału. Na szczęście dzięki pomocom można im pomóc. Bardzo ważna jest też wiedza nauczyciela, który powinien zainteresować uczniów historycznymi ciekawostkami, a przecież jest ich naprawdę sporo.

Czy warto puszczać dzieciom filmy na lekcjach? Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Otóż od czasu do czasu, bądź też przed trudnym sprawdzianem można zastosować taką formę edukacji. Niewątpliwie filmy doskonale sprawdzają się na zajęciach z języków obcych, gdyż dzieci mogą osłuchać się z akcentem.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.